Ez a tananyag segít abban, hogy nagyot lépj előre: szókincs, nyelvi szerkezetek, kötőszavak stb. Végére stabil középhaladó nyelvhasználóvá válsz.
Első lépésként figyelmesen olvasd át az alábbi dokumentumokat:
Kézikönyv a Beszédfejlesztő Történetek feldolgozásához
A legfontosabb dolog a történetekkel kapcsolatban: csak annyit és úgy tedd, ahogy itt le van írva. A Tanulás tippek anyagban adunk további instrukciókat, ezért azt is olvasd át, mielőtt belevágsz a tanulásba. Ha követed a leírtakat és nem kreálsz hozzá egyéb eljárásokat, tanulásod könnyed és örömszerző marad a tanulásod teljes időszakában.
Ne feledd: elérhetők vagyunk! Ha elakadsz vagy bizonytalan vagy magadban, küldj egy emailt nekünk!
Első és legfontosabb elv
A tananyag leckéin sorban haladj és egy nap maximum 1db történetet dolgozz fel, de figyelned kell magad, mert ez nagyon intenzív tanulást jelent! Ha napi 30-40 perced van, akkor a Tanulási javaslatok kézikönyvben megtalálod, hogyan tudod kisebb szakaszokra – 2 vagy 3 részre – bontani az egyes leckéket.
Tehát, napi max. 1 történet, sorban haladva. Ezt az elvet ne hágd át: nyelvi készségeket építünk, nem rohanunk. A magyar nyelv hiányának köszönhetően a tanulás során a koncentráció erősödik, a koncentrált figyelem hossza növekszik. Az erős koncentrált figyelem eredménye az ún. mély tanulás.
Az éjszakai pihenés kötelező! Az új idegpályák építése agyunkban alvásunk során folytatódik: sokan élik át azt, hogy angolul álmodnak. Ilyenkor tudatalatti állapotunkban a neuronok újra és újra “kisülnek”, gyakorlatilag újra átéljük a nappali tapasztalatokat. Ilyenkor azonban más is történik: a kiszolgáló sejtek egyfajta szigetelőanyagot építenek a neuronok köré, ezzel szilárdítva meg az idegi kapcsolatot, ami végül reflexszé tud majd válni.
Tehát a tanulás nem csupán elméleti folyamat, hanem biológiai folyamat is. Ez pedig fizikai építést jelent, amihez pedig idő kell.
Többet szeretnél tanulni? A tanulási tippek anyagban adunk erre is megoldást, de az elv adott: naponta max. 1db történet!
Fő feladat típusok
Prezentáció
Alapvetően igaz minden prezentációra, hogy a feladatod az, hogy a videót aktívan figyelve, tartalmilag megértsd a fő gondolatokat. A videót egyben nézd meg, ne állítsd le, mert a mélyebb értéshez és helyes következtetésekhez szükség van a sok példára.
Ebben a szakaszban „fülre dolgozunk”, azaz a hallás utáni értés készségét építjük, valamint mentális tréninget adunk, hogy hozzászoktassuk agyunkat az aktív gondolkodáshoz és a gyors következtetések meghozatalához.
A prezentációk esetében tehát a koncentrált figyelem a legfontosabb feladat. Ha nagyon szükségesnek érzed, a mélyebb értés elérése érdekében a videót többször is meg lehet nézni, de nem a szavakra koncentrálunk („Mit mondott itt? Azt az egy szót nem értettem.”), hanem a tartalomra.
Tapasztalat: 2-3 megtekintés után már nem tud az adott videó mélyebb értést biztosítani, így mindenképp lépj a következő videóra! Jó eséllyel a hiányzó részletek a lecke végére teljesen helyükre kerülnek.
A történetek videós prezentációi
Ahogy látni fogod, a történetek bemutatása videókon keresztül történik. Egyszerűbb történetek esetén már az első videó a történettel kezd, azonban összetettebb történetek esetén az első videók a szókincs előkészítésével indulnak.
A szókincset előkészítő videók esetében is ugyanaz a teendő: teljes figyelmedet odaszentelve végig kell nézned a videót. Nem kell külön tanulnod, memorizálnod, csak értve követni a videóban bemutatott dolgokat. A szókincs “megtanulása”, ugyanis, nem itt történik meg, hanem a teljes gyakorlat során jutsz el oda, hogy a szókincset elsajátítod. Az előkészítő videókban bemutatott szókincset több ponton is magyarázzuk, ezzel segítve a beépülést. Ne ragadj le tehát a szókincs-videóknál: értve, figyelve nézd meg őket, majd lépj tovább a következő videóra!
Ha a Történetek 3. anyagon (Tell Vilmos) dolgozol, a szókincs videók után egyetlen dolgot érdemes megtenni: a szókincset bemutató videók fejlécében található szavakat átolvasva konstatálni magadban az értést: “igen, értem” / “megvan” / “emlékszem” stb. Angolul még jobb: “Yes.” / ” Got it.” / “Fine.” / “I understand.” stb.
Ha egy olyan szóhoz érsz, ami tökéletes üresség a fejedben, keresd meg a videóban, és csak azt a részt nézd meg újra!
Ha megvagy a fenti ellenőrzéssel, mehetsz a következő lépésre, a történet prezentációira.
A történet konkrét prezentálása 2 videóban történik:
1) az első videó tágan dolgozik. Ez azt jelenti, hogy részletekbe menően tárja fel a szókincset, illetve “kalandozik el” a történet szókincsének mentén más területekre is, ezzel tovább tágítva a használt szóanyagot.
2) a második videó a történet gyors újraprezentálása, amely segít a történetet még jobban egyben látni. Itt a legnagyobb kihívást jelentő pontokat röviden még egyszer összefoglaljuk.
A Tell Vilmos csomag szókincs-ellenőrzés gyakorlata (Vocabulary Check)
A Denisz és Robin Hood anyagban ez a gyakorlat nem megtalálható. Ha a Történetek 3. anyagon dolgozol, a Vocabulary Check feladatról ezt kell tudnod:
A Vocabulary Check videó ellenőrzi, hogy a szókincselemek elérhetők-e számodra a memóriádban. Amikor ehhez a videóhoz érsz, nyisd le a történet szövegét a videó alatt. Látni fogod, hogy 3 részre osztottuk a szöveget: Part 1, Part 2 és Part 3. Az ellenőrizendő szavakat, kifejezéseket kiemelve fogod látni a szövegben.
A videóban a 3 szakaszon belüli szókincset ellenőrizzük: a Pt1 az első szakasz szókincseire koncentrál, a Pt 2 a második szakasz szókincsére, a Pt 3 pedig a harmadik szakasz szókincsére.
A Te feladatod az, hogy meghallgatva a definíciót, keresd meg azt a szót, amire az illik. Mivel Dominik és Eszter elég gyorsan adják a választ, nyugodtan állítsd meg a videót és keresd meg a szót, majd Dominik/Eszter válaszát meghallgatva konstatáld a választásod helyességét. Csináld végig a gyakorlatot a saját tempódban.
Ez a gyakorlat jó terepet ad arra, hogy a történet teljes szókincsét – újakat és régieket egyaránt – szondázzuk, illetve a hallás utáni értésedet tovább erősítsük a spontán definíciók értésével (ezek a definíciók nem lettek számunkra sem leiratozva, valóban spontának).
A többi prezentációs videó már a gyakorlatokhoz tartozik
Minden kérdés/válasz feladatot bemutatunk – ahol kell magyarázunk -, hogy magabiztosan tudd a gyakorlatot önállóan végezni.
A lényeg tehát: a prezentáció az aktív figyelésről szól. Ne pánikolj, ha nem minden szót értesz: ez nem fordítási gyakorlat, hanem a hallás utáni értés tréningje. Bízz magadban és természetes képességeidben.
Figyelmeztetés: bárminemű magyar fordítás vagy írásos jegyzetelés tönkreteszi a gyakorlatot. Ha késztetést érzel a fordításra vagy jegyzetelésre, ne tedd! Add meg a lehetőséget az angol gondolkodás létrejöttének. Lehet, hogy ehhez kell jó pár történet, de eljön az a pillanat, amikor az elme “megadja magát” és átáll az angolra.
Hallgasd meg a történetet!
A történet meghallgatásakor egy dolgod van: meghallgatni a történet felolvasását. Hallgasd meg a történetet a leirat nélkül, majd a leirat megnyitásával is, szemeddel követve a hanganyagot (a leiratot a lejátszó alatt tudod lenyitni). Ha kell, hallgasd meg harmadszor is, szemmel követve a történet írott verzióját.
Válaszolj a kérdésekre! (Denisz: A-C/ Robin Hood és Tell Vilmos: A-D)
A hangos gyakorlás minden esetben egy prezentációs videó után történik. Alapvetően igaz minden hangos gyakorlat esetében az, hogy a cél a nyelvileg tökéletes válasz megadása, valamint az értés és válaszadás felgyorsítása.
A hanggal történő gyakorlat feldolgozása a következőképpen zajlik:
- Hallgasd meg a kérdést. (A lenyitható ablakban követheted szemmel!)
- A kérdés elhangzása után szünet következik. A szünetben kell hangosan kimondanod a választ anélkül, hogy a lejátszót megállítanád. A szünet elegendően hosszú ahhoz, hogy a válaszod beférjen oda.
- A szünet után hallod a helyes választ, majd a következő kérdés előtt megint szünet. A szünetben kell hangosan elismételned a választ anélkül, hogy a lejátszót megállítanád. A szünet elegendően hosszú ahhoz, hogy az elismételt mondat beférjen oda.
A gyakorlatot minden esetben az elejétől a végéig, a felvétel megállítása nélkül kell elvégezni. Amennyiben hibázol vagy nem férsz be a szünetekbe (még nem gyorsultál fel a gyakorlathoz), a gyakorlat végén kezdd újra, és végezd addig, amíg hiba nélkül el nem tudod végezni a gyakorlatot.
Emlékezz: a lenyitható ablakban szemmel követheted kérdéseket! Ez különösen igaz a hosszabb, komplexebb választ igénylő gyakorlatoknál!
Miért az ismétlés?
Ez egy tanuláspszichológiai kérdés: amennyiben a válaszod hibás volt, vagy nem fért be a szünetbe (azaz félkész volt), az ismétlés során a helyes mondat kimondásával az agyunk törli a hibás mintát, és a helyes mintával felülírja. Amennyiben válaszod helyes volt, az ismétléssel megerősíted a jó mintát.
Mi van, ha nem fér be a válaszod a szünetbe?
Ez eleinte – különösen a hosszabb válaszok esetében – megtörténik. Fontos, hogy ne állítsd le a hanganyagot. Ha nem férsz be a szünetbe és Beth/Connor a „szavadba vág”, hallgasd meg, amit mond és ismételd el a válaszát, és menj tovább. Azt fogod észre venni, hogy ismételt gyakorláskor egyre gyorsabbá válsz: eleinte csak a válasz elismétlésekor, majd hamarosan már a válaszadáskor is beleférsz a szünetekbe.
Amikor minden kérdésre értve, hibátlanul és tempóban tudsz válaszolni, valamint hibátlanul és tempóban tudod a válaszokat elismételni, akkor van hivatalosan elvégezve a gyakorlat.
Te kérdezel! (Denisz: Part D/ Robin Hood és Tell Vilmos: Part E)
Ennél a feladatnál neked kell kérdéseket feltenned utasítás alapján. Pl.: Kérdezd meg, hogy … A lejátszó alatt lenyitható ablakban – ahogy eddig is – követheted a mondatokat a szemeddel!
A kommunikációban a kérdésfeltevés legalább olyan fontos, mint a válaszadás. Mivel az angolban a kérdések feltevése helyenként trükkös, ez a gyakorlat kiemelt jelentőségű.
Az alapelv ugyanaz, mint korábban: a felvétel szünetében kell kimondanod a kérdést, majd a felvétel hangja elmondja a kérdést helyesen, amit a szünetben el kell ismételned. A gyakorlat sikeres, ha hibátlanul és a szünetekbe beleférve fel tudtad tenni a kérdéseket.
Kötőszavak (Robin Hood és Tell Vilmos: Part F)
A Beszédfejlesztő Történetek 2. tananyag „nagyágyúja”. Ezek a gyakorlatok fognak téged bizonytalanból magabiztossá tenni, és feltenni az i-re a pontot. Ez a gyakorlat nem az a szint, ahol eddig mozogtál.
A gyakorlat lényege: a már megismert történetet az egyes kérdésekre adott válaszokból újra tudjuk építeni. Tehát ha minden kérdésre egész mondatban válaszolsz, a történetet „mondod el” röviden. Ezeket a kész, egyszerű mondatokat használjuk fel arra, hogy őket összekötözgetve, komplexebb mondatokban mondjuk el újra a történetet.
Így dolgozz rajta:
Mint eddig is, az írott anyagra most különösen szükséged lesz, mert látnod kell mely kötőszavakkal fogsz dolgozni.
- Nézd végig a prezentációt.
- Nyisd le a szöveges ablakot, vagy nyisd meg a pdf anyagot.
- A hanganyag segítségével menj végig a gyakorlaton. Először az egyes kérdésekre kell válaszolnod, majd a válaszokat össze kell kötnöd. Ahogy korábban is: a kérdés utáni szünetben kell a válaszokat megadnod, majd Connor válaszát elismételned. Amikor össze kell kötnöd a mondatokat, szemeddel kövesd a kérdéseket, miközben hangosan megadod a válaszokat és egyből alkalmazod is a megadott kötőszavakat.
Ez a gyakorlat roppant komplex abból a szempontból, hogy a kérdést követve, azonnal át kell fordítanod válasszá, sőt kötnöd is kell ezeket a válaszokat egymás után! Az első 3-4 történet után azonban egészen könnyűvé válik ez a gyakorlat is: kezdesz hozzászokni ehhez a terheléshez is, ami egyértelmű jele a fejlődésnek!
Robin Hood és Tell Vilmos: Alternatív történet (Part G)
Ezt a részt csak hallgatnod kell (illetve olvasva is hallgathatod). A gyakorlat ad egy másik nézőpontot a történetre, aminek köszönhetően sok dolog megváltozik: míg például az eredeti történet Harold-ról szól, most én vagyok Harold.
Jó gyakorlat az életben is. [Tipp: Meséld el, mi történt reggel veled a kutyád szemszögéből! Kezdd így: “My master woke up waaay too late yesterday morning. I was crazy for my breakfast, but my master went to the bathroom first …” Persze, csak ha van hozzá kedved.]
Milyen módon gyakorolhatod az írást?
A Beszédfejlesztő Történetek I. gyakorlat elsődleges célja a hallás utáni értés készségének és szóbeli készségek intenzív fejlesztése rövid idő alatt. E mellett fontos szerepet kap az olvasási készség fejlesztése is: a történet meghallgatása után az írott verziót megnyitva dolgozol a hanganyagok segítségével.
Miben segít az írásos gyakorlat?
Először is segít a helyesírásban. Ezzel egy időben biztosítja a mély, ismétléses gyakorlást: egy analitikusabb rálátást a már megismert/megtanult szavakra, szerkezetekre, hiszen az írás egy lassabb, mélyebb gondolkodást igénylő munkaforma.
Fontos megértened, hogy az írásbeli feladat csakis ebben a sorrendben tud igazán sikeres lenni: szóban, hallás után stabillá válni, majd később analitikusabban írásban ránézni a részletekre.
Hogyan dolgozz írásban?
Miután egy adott sztori esetében elvégezted az összes szóbeli gyakorlatot, használd fel a kérdéseket arra, hogy papírra vesd mindazt, amit megtanultál!
Nem kell mindig mindent megírnod!
Véleményem szerint nincs értelme minden egyes kérdésre megírni a válaszokat. A tapasztalataink szerint ezeket a gyakorlatokat és ily módon érdemes elvégezni:
Javaslom, hogy “forgó rendszerben” dolgozz: A Denisz szint esetében mindig 2 gyakorlatot írj meg írásban, jobban koncentrálva a B,C,D feladatokra, tehát ezekből mindig legalább egy legyen része a 2 feladatnak, amit megírsz.
Pl.: 1. történet: B+C; 2. történet: C+D; 3. történet: D+B; 4. történet: B+C; stb.
A Robin és Tell Vilmos szint esetén ugyanez áll a C,D,E feladatokra, de harmadikként tedd oda az F részt minden sztori esetében.
Pl.: 1. történet: C+D+F; 2. történet: D+E+F; 3. történet: C+E+F stb.
A hanganyagokkal mindig tudod a leírtakat ellenőrizni!
Az írásos gyakorlat ugyan opcionális, élő kurzusban résztvevő tanulóimnak mindig feladok ilyen gyakorlatokat és pozitív hatásuk megkérdőjelezhetetlen.
FONTOS! Tipp, ha később újra szóban gyakorolnál!
Amennyiben a későbbiekben újra visszatérnél a szóbeli gyakorlásra, soha ne a megírt válaszokkal a kezedben csináld: nem olvasva akarunk hallást és beszédet fejleszteni, hanem a fülünkön keresztül!
Milyen intenzitással tanulj a történetekkel?
Amikor angol tanulásra kerül a sor, a nyelvtanulók jó része az alábbi két csoportba sorolhatók:
- az egyik csoportba azok tartoznak, akik számára fontos az angol, de kevés idejük van rá;
- a másik csoportba azok tartoznak, akik számára fontos az angol és a gyors előrehaladásért erejükön felül vállalnák a tanulást.
Hadd adjak instrukciókat arra vonatkozólag, hogy hogyan érdemes tanulnod, akármelyik csoportba is tartozol.
Ha van időd és a sebesség az elsődleges
A Beszédfejlesztő gyakorlatok esetében naponta maximum 1, hetente maximálisan 6 történetet javaslok, de ez nem egy ideális sebesség, hanem egy megfeszített tempó: ezt csak akkor vállald, ha kényszer alatt vagy! Ilyen intenzív tanulás mellett nagyon fontos figyelni önmagad: ha túlterhelést érzékelsz, pihenj egy napot és lassíts vissza az optimális tempóra (ld. a következő pontot, lejjebb).
Nem győzöm hangsúlyozni a pihenés fontosságát a nyelvtanulás során: egy új készség kialakulásakor agyunkban új idegpályák épülnek. Azonban az idegpályák “megerősítéséhez” a kiszolgáló sejteknek időre van szükségük.
Ez azt jelenti, hogy az idegpályák megerősítése az éjszakai alvás során folytatódik. Ha erre nem hagyunk időt, hanem “toljuk” az újabb és újabb tananyagot, agyunk nem tud lépést tartani biológiai szempontból. Erről itt találsz részletesebb írást: http://beszeljangolul.com/angol-tanulas-tehetseg-2/
Ha tehát van időd a tanulásra, egy-egy történetet egy nap alatt (ez kb. 90-120 perc alatt valósítható meg), esetleg 2 napos bontásban tanuld, de hetente 6 történetnél többet ne vegyél. Így – jó eséllyel – mindvégig fit maradsz és stabilan építed egymásra a tudásod, ami végül stabil készséget eredményez.
Mi az optimálisabb haladási sebesség (napi kb. 40 perc)?
Egy-egy történet teljes szóbeli feldolgozása nagy átlagban kb. 90-120 percet vesz igénybe. Ez természetesen lehet valamivel több: mindig annyi időt szánj a gyakorlatokra, amennyire szükséged van. Az élő tapasztunk és a visszajelzések alapján az eltérés tanuló és tanuló között a 20%-ot nem haladja meg.
A történetek komplexitása és hossza miatt érdemes felosztani a történet anyagát napi kisebb egységekre az alábbiak szerint (ugorj a saját részedhez):
Denisz 2 részes felosztás (azaz 2 napra elosztva egy-egy történet):
- 1. rész: Prezentációk, Történet Audio anyag, Part A
- 2. rész: Történet Audio anyag, Part B,C,D és az írásos gyakorlat
Ha 6 napon át tanulsz, 3 történet végezhető el. Ha csak 4 napod van, akkor kettőt tudsz lezárni, de ez teljesen rendben van.
Denisz 3 részes felosztás (azaz 3 napra elosztva egy-egy történet):
- 1. rész: Prezentációk, Történet Audio anyag
- 2. rész: Történet Audio anyag, Part A,B,C
- 3. rész: Történet Audio anyag, Part D, írásos feladat
Ha ezt a felosztást választod és 6 napon át tanulsz, akkor 2 történetet tudsz lezárni hetente, de ha csak 3 napot tudsz rátenni a tanulásra, akkor heti 1 történettel haladsz.
Robin Hood és Tell Vilmos 3 részes felosztás (3 napra elosztva a egy-egy történet):
- 1. rész: Prezentációk, Történet Audio anyag és Part A,B
- 2. rész: Történet Audio anyag, Part C,D,E
- 3. rész: Történet Audio anyag, Part F,G és az írásos gyakorlat.
Fontos, hogy új nap kezdetekor a történetet újra hallgasd meg párszor, hogy értve menj bele a gyakorlatokba, ahogy ezt a fenti tervben láthatod is!
Alternatív, 3 részes feldolgozás a Robin Hood és Tell Vilmos történeteinél, ha úgy érzed, nehezen mennek az utolsó gyakorlatok (E és F). Az egyik leghatékonyabb eljárás!
Ezt az eljárást olyan tanulókkal dolgoztuk ki, akikkel napi kapcsolatban voltunk. Az eljárás célja, hogy továbbmozdítsuk a tanulót, ha leragadna a komplexebb gyakorlatokon.
Fontos alapfeltétel, hogy a érted a kérdést és érted a válaszokat is, csak még nem vagy kész arra, hogy a választ sebességgel meg tudd formálni. Ezzel nincs baj, a beszédkészség alapját az értés képezi, szóval nincs pánik, ezt kell tenned (az alapelv áll továbbra is: naponta 1 sztorin dolgozz):
1. Első körben dolgozz a történetek A és B részén! Menj végig az összes történeten (emlékszel: 1 nap 1 történet), de csak a rövid válaszokat igénylő A és B részig végezd el a gyakorlatokat. Ez hozzászoktat a történetekhez és a rövid válaszokkal otthonosan tudsz mozogni. Kövesd a Tanulói kézikönyv utasításait!
2. Amikor az A és B részeket megcsináltad minden történetnél, kezdj el dolgozni a C és D részeken!
Menj vissza az első történethez, hallgasd meg újra a történet audio anyagát. Ennek leiratát követheted szemeddel. Nem kell tehát a bevezető prezentációkat újranézned, csak a történet hanganyagát hallgasd meg újra párszor. Ez után ugord át az A és B részeket, majd ezúttal dolgozz a C és D részeken!
A sztorik mostanra még tisztábbak lesznek és sokkal könnyebnek is fogod érezni ezeket a gyakorlatokat. A napi 1 történet mennyiséget ne lépd túl!
3. A harmadik körben dolgozz a komplex gyakorlatokon: E, F, G
Amikor végeztél minden történet C és D részével, menj vissza az első történethez és hallgasd meg újra azt. Nem kell a bevezető prezentációkat újranézned, csak a történet hanganyagát hallgasd meg újra párszor.
Ugord át az A-D részeket, és ezúttal dolgozz az E-G részeken, ahogy feljebb láthattad, napi 1 történet sebességgel.
A fenti 3 körös feldolgozással nagyon finom fokozatban lépsz előre a könnyebbtől a nehezebb, komplexebb felé. A fentiek alapján a napi tanulás kb 30-40 perc, és a 3 kör miatt 1 történetre összességében 3 napot szánsz. Ez pontosan annyi idő, mintha az egyes történeteket 3 részben dolgoznád fel, tehát időt nem veszítesz.
Az intenzitás és rendszeresség kulcs!
Egyszerűen fogalmazva: jobb hetente 3 alkalommal kevesebbet csinálni, mint egy napra tenni egy komplett sztori feldolgozását és utána egy hetet kihagyni.
Ennek az oka a korábban említett agyi idegpályák épülésében keresendő: ideálisan, több napra elosztva dolgoztatni mentális izmainkat hatékonyabb, mint egyetlen egyszer “kifulladásig” megdolgoztatni azokat. Az idegpályák megerősödését az szolgálja, ha az impulzusok sokszor mennek rajta végig. Ha ez rendszeresen történik – naponta, két naponta -, az jelzés az agyunknak, hogy fontos dolog történik, ezeket az idegpályákat meg kell erősíteni, gyorsabbá kell tenni.
Alapelv tehát: hetente legalább 3 napot szánj az angolra a fenti beosztások valamelyikét alkalmazva, de hetente 1-2 napot iktass be pihenőnapként is. Ideális esetben ez az a napod, amikor egyáltalán nem dolgozol.
Hogyan dolgozz jól a prezentációkkal?
A prezentációk. Minden tananyagunk/tanfolyamunk motorja. Ezek adják az értést, ezek építik fel azokat a készségeket, amelyekkel valódi beszédkészséget fogsz tudni szerezni.
A prezentációkkal azonban van egy probléma: annyira egyszerű a feladat, hogy sok tanuló el sem hiszi, és olyan tevékenységeket kezd végezni, ami garantáltan elveszi a kedvét a tanulástól.
Íme néhány alapelv:
- a prezentációk célja, hogy a kulcs tananyagot kontextusba ágyazva bemutassa neked: ez azt jelenti, hogy beszélek hozzád. A célom az, hogy a kulcsanyagot átadjam neked.
- a prezentációk célja, hogy trenírozza a füledet: a kulcs tananyagot nem akarom listaként a kezedbe nyomni, ezért inkább “mesélek” róla. Ezzel a füledet hangolom az angolra – hallod a szavakat, nyelvi szerkezeteket. Ezen keresztül – tudat alatt – olyan dolgokat tanítok meg neked, amit észre sem veszel, de a későbbi tananyagokban lesz egy érzésed: “ezt már tanultam valahol”.
- a prezentáció nem arra van, hogy mondatonként elemezd. Nem! A prezentációt elejétől a végéig meg kell/nézned maximális figyelemmel. Az értés nem az első mondatoknál alakul ki, hanem a prezentáció során valahol. Először egy sejtésed lesz majd egyre biztosabb leszel abban, ami történik, míg végül alig várod, hogy te magad is kipróbálhasd a dolgot.
- a prezentáció nem a kiejtésedet hivatott javítani. Nem kell ismételni az ott elhangzottakat! Ezzel csak a figyelmedet osztod meg és veszélybe sodrod tanulásod hatékonyságát: az időt ölöd bele, de a végén nem érzed az eredményt.
Tehát: csak nézd a videókat és hagyd, hogy az értés kialakuljon! A gyakorlaton belüli tematikus ismétlődés garantálja, hogy ez megtörténik.
Mit tehetsz, ha nem értesz valamit?
Igen, tudom, hogy frusztráló, ha van egy szó/kifejezés, amit nem értesz, hiába is fülelsz. Mostanra azonban megismerhetted az alapelvet: a prezentációs videókat tartalmilag akarjuk megérteni, nem akarjuk szavakra bontani.
De mi van akkor, ha van egy gondolat/ kép/ szó, ami nem jön át igazán?
Amikor a prezentációs videókat szerkesztettem, igyekeztem olyan fotókat kiválasztani, amelyek a lehető legjobban mutatják meg azt, amit szeretnék átadni neked.
Persze, még így is lehet egy-egy kép, ami számodra bizonytalan, illetve lehetnek olyan szavak/ gondolatok, amiket nem jelenítek meg képen (vagy azért, mert nem tartottam fontosak, vagy mert úgy ítéltem meg, hogy nem okoz problémát). De csak óvatosan azzal a szótárral – nincs rá semmi szükség!
A történetek szavai nem a magolandó szólista!
Először is, mi nem magolunk. Mivel nem magolunk, így listákból sem tanulunk. Egy szó fontossága ott mutatkozik meg, hogy lépten-nyomon találkozunk vele.
Ez azt jelenti, hogy egy-egy nem tökéletesen értett szó nem teszi tönkre a gyakorlatot. A történetek segítségével a nyelvet egészében tanuljuk: kérdések és válaszok mentén, így a szó maga másodlagos.
Ha van tehát egy-két szó, amit nem értesz kristálytisztán a történetben, nincs tragédia! Sok tanuló a történetet tartalmilag megérti a prezentációk során, majd a kérdés-válaszok prezentációja során egyre mélyebb értésre tesz szert, és a történet végigtanulásával gyakorlatilag minden kitisztul számára. Ezt a lehetőséget meg kell adnod magadnak, ezzel fejlődik az értés készsége. A szótározás ezt tönkreteszi.
Ráadásul, ha egy szó valóban fontos, egy másik történetben újra találkozol vele, és ma máskor nem, hát majd ott megtanulod.
De persze vannak, akik ezt nehezen engedik el – mit tegyél, ha ilyen vagy?
A Történetek tananyagok zömmel olyan dolgokat érintenek, amiket képekkel könnyen meg lehet mutatni, tehát elvont dolgokat nem igazán tartalmaznak. A szótár helyett tehát irány a Google képkeresés!
Írd be a szót, amiben bizonytalankodsz, és kattints a “Képek” fülre. Ennyi. A fotók megadják az AHA-momentumot 🙂 Ha az sem, akkor marad a továbblépés és a türelem.
Hogyan gyorsulj fel a kérdés/válasz gyakorlatokhoz?
Többen is megkerestek azzal a “problémával”, hogy egy adott ponton – amikor hosszabb válaszokat kell adni – nem tudják tartani a sebességet a hangfelvétellel. Hadd bontsam ketté ezt a problémát, hogy tudd, mit kel tenned, amikor ezzel a problémával találkozol.
Ha nem tudod, mi a kérdés és mit kellene válaszolnod
Ez akkor fordul elő, amikor a tananyag “nem ment át”, azaz a videókat értetlenül nézted végig: vagy a fáradtság miatt, vagy a tananyag nem volt számodra érthető.
A fáradtság ellenszere a pihenés: hagyd az angolt, pihenj egy jót és másnap fuss neki újra.
Ha viszont a kérdéseket nem “veszed” (nem érted), vissza kell menned a prezentációkra és újranézni őket, míg “át nem megy” az, hogy hogyan kell a gyakorlatot végezned.
Ha összességében nehéznek érzed az anyagot – főleg nyelvszerkezetileg -, akkor a tananyag túl magas neked: érdemes visszalépni egyet és a Nyelvi Gyakorlattal illetve az eggyel lejjebbi Beszédfejlesztő Történetek anyaggal kezdeni. A Beszédfejlesztő Történetek a már jól megismert nyelvi szerkezeteket “járatja”. A fő kihívást tehát nem maguk a szerkezetek jelentik, hanem a szerkezetek változatossága és az új szókincs.
Ha érted a kérdést, de a nyelved (szád) nem reagál gyorsan
Ez egy nagyon érdekes probléma. Beth ill. Connor, akik anyanyelvi beszélők, azt az instrukciót kapták tőlem, hogy tisztán beszéljenek, de a sebességet ne nagyon vegyék vissza. Ennek a célja az, hogy reális sebességgel szokd az angolt.
A hanganyagok szerkesztésénél a szünetekben – amikor neked kell válaszolnod, illetve a választ elismételned – 1-2 másodpercet adtunk hozzá az eredeti mondatok hosszához (hosszabb válaszok esetén ennél valamivel többet). Tehát eléggé szorosra lett szerkesztve a szünet, éppen azért, hogy referenciaként szolgáljon: ha a válaszod belefér a szünetbe, kellően felgyorsultál.
Amit a gondolat és a beszéd sebességéről tudnod kell
Azok, akik a fenti problémát említették, elmondták, hogy gondolatban megvan ugyan a válasz, épp csak a beszédszervek nem képesek megformálni a szavakat sebességgel.
Ne aggódj! A gondolatok megfogalmazódása sokszorosa a beszéd sebességének (a kutatások szerint 100-200x-os a gondolat sebessége a beszédsebességhez viszonyítva). Ha tehát a válasz benned van, akkor jó úton vagy még akkor is, ha a válaszadás sebessége még nincs ott.
Hogyan gyorsulj fel a kérdés/válasz gyakorlatokhoz? Ezt teheted, hogy túljuss a kezdeti nehézségen:
- Amikor a kérdés-válassz feladaton dolgozol (Part A,B,C,D,E) végezd a gyakorlatot magadban.
- Próbáld a 2. szünetben hangosan elismételni a hallott választ. Ha nem megy elsőre, a hanganyag végeztével csináld újra.
- Ha a válasz ismétlése már tempóban megy, próbálkozz a saját válaszokkal. Végezd saját tempódban: állítsd meg a felvételt és mondd ki a választ, majd a hallott választ hangosan is ismételd el, ezt már tempóban.
Ne ragadj le az adott történetnél!
Igaz, hogy a gyakorlatok elvégzésének definíciója az, hogy amikor sebességgel tudsz válaszolni, akkor vagy készen, mégis a történetek első szakaszában a fentiek alapján lehetsz rugalmas. A legfontosabb dolog az értés.
Ha tehát értve elvégezted az adott kérdés/válasz gyakorlatot a feljebb leírt módon, lépj tovább a következő gyakorlatra ill. történetre és meglátod: a sebesség meg fog jönni, csak tegyél bele erőfeszítéseket a fent leírt módokon. Az agynak kell egy kis idő, amíg a szükséges idegpályákat megerősíti.
A folytatás és a te sikered – oszd meg velünk!
A Beszédfejlesztő Történetek stabil alapokkal lát el téged, drasztikusan gyorsítja a gondolkodásod sebességét, illetve reflex-szerűvé teszi a legalapvetőbb szerkezeteket, ha mindent a szerint csinálsz, ahogy kézikönyvben és ebben a dokumentumban olvastad. A célunk az, hogy a tanulás sikeres és örömteli maradjon.