B2/C1 Nyelvvizsga szókincs-fejlesztő

Fejleszd szókincsedet az általános nyelvvizsgák témáiban! Gyors tanulás, élvezetes előadás, anyenyelvi előadó. Szókincsed fejlesztése nálunk garantáltan magolástól mentes!

B2/C1 Nyelvvizsga szókincs-fejlesztő anyagok feldolgozásához

A szókincs-fejlesztés nagy kihívás, ezért a lehető legjobb, leggyorsabb és legérdekesebb metódus megtalálása nem kevésbé az. A mi eljárásunk, amelyet 2015 óta alkalmazunk, egy kipróbált, bejáratott, tesztelt eljárás. Olyan értelemben, hogy az itt megadott lépéssor adja a legoptimálisabb eredményt, ezért attól SEMMILYEN KÜRÜLMÉNYEK KÖZÖTT NE TÉRJ EL.

A módszer/eljárás annyira egyszerű, hogy a tanulók hajlamosak azt hinni, hogy van “hekkelési” lehetőség, de a tapasztaltunk az, hogy ez maga a szókincs-fejlesztés hekkelt verziója, elvégre 10 hét alatt nagyobb szókincset szerezhetsz, mint amit a mai eljárások 1 évre tűznek ki célul.

Az eljárás egyszerű, de figyelned kell a sorrendre, ezért érdemes valahol vezetned a lezárt lépéseket.

Mi ez a tananyag, mire alkalmas, mi a tematikája?

A tananyag célja az, hogy felruházzon a mindennappi életben jól használható szókinccsel. Ehhez az általános nyelvvizsgák témakörei tökéletesen megfelelnek: rengeteg kérdés szól a tanulóról, az életéről, a véleményéről, adott témákban elfoglalt pozíciójáról, álláspontjáról.

A tananyag témáinak felhozatalát az IELTS nyelvvizsga szolgáltatta. Ez jelenleg a legszélesebb körben elismert és elfogadott nyelvvizsga globális szinten. 

Mi teszi különlegessé ezt a nyelvvizsgát?

Az IELTS ma az egyetlen olyan, széles körben ismert nyelvvizsga, ahol nem adott szintre jelentkezel, hanem csak egyszerűen nyelvvizsgára jelentkezel. Mindenki ugyanazon a feladatsoron dolgozik, és a rendszer – akár szóbeli, akár írásbeli – a tanuló által prezentált tudást pontozza, majd pedig besorolja. Ezt teszi 11 pontos rendszerben. Ez a nyelvvizsga tehát felmér, és teszi ezt igen nagy precizitással, rendkívül emberbarát módon, hiszen bukás vagy sikertelen vizsga nem létezik. 

Az itt megszerzett tudással más nyelvvizsga is sikeresen letehető?

Igen. A nyelvvizsgák soha nem egy előre leadott tételsor mentén haladnak vagy kérdeznek ki. A tanuló a nyelvtudását felhasználva fogalmazza meg gondolatait az aktuális nyelvvizsga témájában. A tudását a válaszadásának komplexitása, érthetősége, követhetősége tükrözi. Alapvetően minden nyelvvizsga ezt pontozza és értékeli.

Mi a Part 1 és a Part 2? (És a Part 3?)

A nyelvvizsgák rendszerint valami bemelegítő kérdéssel/kérdéskörrel kezdenek. A Part 1 ehhez hasonló. A Part 2 azonban egy sokkal részletesebb kifejtése egy adott témának. Az IELTS nyelvvizsgán ún. cue card-on látsz egy kérdést és 5 gondolatot, amelyeket érintened kell a kb. 5 perces prezentációdban.

A nyelvvizsga Part 3 része az adott téma tovább mélyítése. Ezt videón nehéz és felesleges is megmutatni, mivel ez egy intenzívebb beszélgetést jelent a vizsgázó és a vizsgáztató között, de a tananyagban találsz ilyen kérdésszettet. Ezt akár egy beszélgetőtársnak (azt ne mondjam, magántanárnak) is odaadhatod, hogy ezek mentén beszélgessen veled.  

A tananyag feldolgozása 5 lépésben (steps) valósul meg

Egy-egy videó szett kb. 15-35 percnyi anyagot tartalmaz. Ezen a 15-35 percnyi anyagon fogsz több körben dolgozni az alábbiak szerint:

1. lépés (step 1)

Ez a lépés az egyik legfontosabb és egyben a legkomplexebb is, mivel minden videón 2x kell végigmenned:

1) Először nézd végig az első videót: ne állítsd meg, csak nézd végig.

Érts meg, amit meg tudsz érteni belőle.

2) Ez után nyisd le a videó alatti ‘Vocabulary A: text’ és ‘Vocabulary B: images’ kapcsolókat.

A “Vocabulary A: text” tartalmazza a videó leiratát szakaszolva, plusz a kijelölt szavak definícióját egy-egy példamondattal. Látni fogod, hogy egyes szavaknál van egy index-szám. Ez azt jelzi, hogy kép is kapcsolódik a szóhoz/példamondathoz. Ezt a “Vocabulary B: images” tartalmazza.

Indítsd el újra az első videót és ezúttal szemeddel kövesd a leiratot a ‘Vocabulary A: text’ részben. Szakaszonként haladj (a szakasz számát a szöveg is és a videólejátszó sávja is jelzi, hogy megkönnyítse az eligazodást).

Ha valamit nem értesz, állítsd meg a videót és tisztázd a megadott definíciók, illetve a “Vocabulary B: images” részben biztosított képi anyagok segítségével. Ebben a formában dolgozd fel az adott szakaszt.

FONTOS, hogy az eredeti kontextus, a definíció, a példamondat és a képi anyag együtt, egymást kiegészítve, sőt akár egymást kiváltva eredményezzen megértést számodra. Ne ragadj le a definíción, ha az egy kicsit bonyolult, miközben a képpel azonnali az értés! Ebben az esetben az ÉRTÉS megvan, mehetsz is tovább. És: az értést soha ne azzal ellenőrizd, hogy le tudod-e fordítani a szöveget!  

A tisztázás és értés megszerzése után, a videót a szakasz elejétől indítsd újra, és a lejátszás folyamatában menjen tovább a következő szakaszra. Ezzel adsz egy mentális összefoglalást az épp feldolgozott szakaszról: a teljes kontextust egyben újrahallgatod, ezúttal már értve.

Amennyiben egy adott szakasz eleve tiszta és érthető a videóban, nem kell foglalkoznod a definíciókkal: folyamatában mehet tovább a videó a következő szakaszra, nem kell megállnod. (Azaz: a definíciókat nem kell átolvasnod, nem kell olvasós gyakorlatot csinálnod ebből!)

3) Ezek alapján Nézd végig a szett videóit.

Ezt megteheted 1 nap alatt, de megteheted 2 vagy 3 nap alatt is.  A lényeg: juss el az első videótól az utolsóig. Amikor az utolsó videót is ily módon feldolgoztad, akkor mehetsz a 2. lépésre!

2. lépés (step 2)

Amikor végigértél az első lépésen és az utolsó videót is feldolgoztad, a következő napon menj vissza az első videóra, és a szett összes videóját egyszerűen csak nézd végig. Ezúttal nem foglalkozunk az egyes szavakkal, ne állítsd meg a videót!

A 2. lépésben tehát csak végignézed az összes videót koncentrált figylemmel, mindent beleadva. Észre fogod venni, hogy mennyivel többet, jobban és gyorsabban értesz, mint amikor először találkoztál a szöveggel.

3. lépés (step 3)

Megegyezik az első lépéssel: itt van lehetőséged újra ránézni a szövegre és lemenni a szavak szintjére.

Csak azoknál a szakaszoknál állítsd meg a videót, ahol az értés problémás. Tisztázd újra az adott szakaszt (emlékezz: a kontextus, a definíció, a példamondat és a kép együtt dolgozva hozza létre az értést), majd a megállított szakasz elejétől indítva játszd tovább a videót.

Ez a lépés gyorsabb lesz, mint az első lépés volt, de szánj rá annyi időt, amennyi szükséges! 

4. lépés (step 4)

A 4. lépés megegyezik az 2. lépéssel: nézd végig az összes videót! Élvezd az értés könnyedségét!

5. lépés (step 5)

Ez a lépés hasonlít a 1. és 3. lépéshez (olvasni és hallgatni fogod a szöveget), de annyiban tér el tőlük, hogy ezúttal a szöveg tiszta leiratát fogod szemeddel követni, azaz a definíciók már nem lesznek a szemed előtt.

Nyisd le a “Step 5 – Transcript” kapcsolót, indítsd el a videót és a szemeddel kövesd a szöveget.

Hallgasd végig a videókat az elsőtől az utolsóig úgy, hogy a szemeddel a leiratot követed. Mostanra a szöveg/videó egészen kitisztul, és a szöveg nem csak úgy egészében érthető, hanem a részletei is tiszták. Ebben a lépésben már nem állítjuk meg a videókat!

A tananyagot ezzel lezártad, nincs további teendőd, jöhet a következő szett 🙂

Ha mégis bármikor visszatértnél …

SOHA ne a listából tanulj! Használd az első lépésben leírtakat: bekezdésenként haladva hallgasd az anyagot és olvasd hozzá a szókincs-jegyzeteket (definíciókat, példamondatokat).

Megj.: A cél az, hogy elérjünk a mély értésig. Az eredeti kontextus, a definíció, a példamondat és a képi anyag együtt, egymást segítve eredményezi a megértést számodra. Abban a pillanatban, hogy teljesen tisztába kerül az adott szó vagy kifejezés, már rendben vagy. Ne kezdj el a definíció részleteivel bíbelődni! A videót akarjuk megérteni, annak a szókincsére koncentrálunk.

Krassen megállapítása szerint: “Ha értés van, akkor elsajátítás is történik.” Másképp fogalmazva: ha értés van, szókincsfejlődés is van 🙂 Ezt a központi tételt alkalmazzuk a fenti lépéssorban.

+1 Extra lépés

Gondold végig a saját válaszaidat a szettben található témakörökben! A Part 3 tartalmaz kiegészítő kérdéseket, amelyek alkalmasak lehetnek arra, hogy egy beszélgetőtárssal mélyebbre ássatok a témában.

Jó tanulást!  

Szelényi Rita

2024.12.31

Kolozsvári Attila

2024.07.11

Bitter Éva

2024.06.10