Hagyd az elméletet és tapasztald meg a gyakorlatban, hogyan működnek az igeidők! 32 gyakorlat, 384db élethelyzet angolul prezentálva!
Első lépésként olvasd át figyelmesen az alábbi dokumentumokat:
A tanulás sorrendje a következő:
- Tanuld végig az Angol nyelvi gyakorlatok anyagot (ez alapozza meg nyelvileg a Történetek tananyagot).
- Ez után lépj a Beszédfejlesztő Történetek anyagra.
- Amennyiben a Fonetika is része a csomagodnak, ezt szabadon befűzheted a tanulásodba – erről részletesebben a Fonetika anyag Tanulói kézikönyvénél olvashatsz.
Így dolgozd fel a Nyelvi gyakorlatok drilljeit …
A legfontosabb dolog a drillekkel kapcsolatban: csak annyit és úgy tedd, ahogy itt le van írva.
A Tanulás tippek anyagban adunk további instrukciókat, ezért azt is olvasd át, mielőtt belevágsz a tanulásba. Ha követed a leírtakat és nem kreálsz hozzá egyéb eljárásokat, a tanulásod könnyed és örömszerző marad a tanulásod teljes időszakában.
Ne feledd: elérhetők vagyunk! Ha elakadsz vagy bizonytalan vagy magadban, küldj egy emailt nekünk!
Az első és legfontosabb elv
Egy nap maximum 1db nyelvi gyakorlatot végezz el! Ezt az elvet ne hágd át: nyelvi készségeket építünk, nem rohanunk. A tanulásod még így is 3x gyorsabb lesz, mint a hagyományos tanulási rendszerekben. A nyelvi gyakorlatok tanulása során különösen erős koncentrációt tapasztalhatsz a magyar nyelv hiányának köszönhetően. 40 percnyi koncentrált tanulás fárasztó, de jó értelemben fárasztó, hiszen valódi, készségépítő munka történik.
Az éjszakai pihenés kötelező! Az új idegpályák építése agyunkban alvásunk során folytatódik: sokan élik át azt, hogy angolul álmodnak. Ilyenkor tudatalatti állapotunkban a neuronok újra és újra “kisülnek”, gyakorlatilag újra átéljük a nappali tapasztalatokat. Ilyenkor azonban más is történik: a kiszolgáló sejtek egyfajta szigetelőanyagot építenek a neuronok köré, ezzel szilárdítva meg az idegi kapcsolatot, ami végül reflexszé tud majd válni.
Tehát a tanulás nem csupán elméleti folyamat, hanem biológiai folyamat is. Ez pedig fizikai építkezést jelent sejt szinten, amihez pedig idő kell.
Többet szeretnél tanulni? A tanulási tippek anyagban adunk erre is megoldást, de az elv adott: naponta max. 1db nyelvi gyakorlat!
Fő feladattípusok
Prezentáció
Alapvetően igaz minden prezentációra, hogy a feladatod az, hogy a videót aktívan figyelve, szituációba/tág kontextusba ágyazva (a képekhez kapcsolat mondatokban és magyarázatban) megértsd a fő nyelvi elemet.
A videót egyben nézd meg, ne állítsd le, mert a mélyebb értéshez és helyes következtetésekhez szükség van a sok példára. Ez annyit jelent, hogy pl. megérted a szót, ami a képen van, de itt nem állunk meg: a komplett mondat/szituáció mély értése a cél, ez pedig fokozatosan épül fel, a többi példa segítségével. Szóval, legyél türelmes ebben a dologban, ne állítsd meg a videót.
Ebben a szakaszban „fülre gyúrunk”, azaz a hallás utáni értés készségét építjük, valamint mentális tréninget adunk, hogy hozzászoktassuk agyunkat az aktív, egynyelvű gondolkodáshoz és a gyors következtetések meghozatalához.
A prezentációk esetében tehát a koncentrált figyelem a legfontosabb feladat. Ha úgy érzed, nem igazán ment át az aktuális videó kulcs mondandója, olvasd át újra a bevezetőt, és nézd újra a videót. Azonban nem szabad itt leragadni – tehát ne nézd újra az adott videót számolatlanul -, mert a lecke többi videója is építi az értést, így gyakori eset, hogy a lecke további videói eredményezik a részletekkel kapcsolatos értést.
A tapasztalat az, hogy egy adott videó 2-3 megnézés után nem tudja tovább mélyíteni az értést. A tanuló tehát kihozta a maximumot: tovább kell lépni a következő videóra.
Figyelmeztetés: bárminemű magyar fordítás vagy írott jegyzetelés lenullázza a gyakorlatot. Ha késztetést érzel a fordításra vagy jegyzetelésre, ne tedd! Add meg a lehetőséget az angol gondolkodás létrejöttének.
Mutass a képre! (Denisz, Robin Hood és Tell Vilmos)
Alapvetően igaz minden „Mutass a képre” feladat esetében, hogy első lépésben Prezentációként kezeljük: aktívan és koncentráltan figyeld a videót, és kövesd a történést!
Miután megnézted a videót és úgy érzed, az anyag értés szintjén a fejedben van, jöhet a gyakorlás: a videó úgy lett felvéve, hogy a Dominiknak adott instrukció és az ő akciója között elegendő időd legyen ahhoz, hogy Te rámutass a kért képre/dologra.
Indítsd el a videót. A képre mutatást a képernyőn is végezheted, de a videó alatti kapcsolót megnyomva megtalálod a képi anyagot, amit szintén használhatsz. Ez rád van bízva.
Az instrukciót hallva tehát, mutass rá a megfelelő képre, majd a videón ellenőrizd, hogy ugyanarra a képre mutattál-e, amire Dominik is. Ezt a gyakorlatot addig végezd, amíg hibátlanul el nem tudod végezni, minden egyes alkalommal megelőzve Dominikot!
Záró gyakorlat videóval
A záró gyakorlatok célja, hogy gyakoroltassa az adott nyelvi elemet a kérdésekre adandó válaszokon keresztül.
Alapvetően igaz minden záró gyakorlat esetében az, hogy a cél a nyelvileg tökéletes válasz megadása, valamint az értés és válaszadás felgyorsítása.
A záró gyakorlat feldolgozása a következőképpen zajlik:
- Esetenként az első három példa be van mutatva: kérdés és válasz egymás után elhangzik. Ez egy
mini prezentáció, hallgasd és figyeld! - Ezután újra az első kérdés következik, majd kérdés után szünet. A szünetbe kell hangosan kimondanod a választ anélkül, hogy a videót megállítanád. A szünet elegendően hosszú ahhoz,
hogy a válaszod beférjen oda. - A szünet után hallod a helyes választ, majd a következő kérdés előtt megint szünet. A szünetbe
kell hangosan elismételned a választ anélkül, hogy a videót megállítanád. A szünet elegendően
hosszú ahhoz, hogy az elismételt mondat beférjen oda.
A gyakorlatot minden esetben az elejétől a végéig, megállás nélkül kell elvégezni. Amikor minden kérdésre értve, hibátlanul és tempóban tudsz válaszolni, valamint hibátlanul és tempóban tudod a válaszokat elismételni, akkor van hivatalosan elvégezve a gyakorlat.
Amennyiben hibázol vagy nem férsz be a szünetekbe (még nem gyorsultál fel a gyakorlathoz), ne állítsd meg a videót: engedd továbbmenni a gyakorlatot, add meg a válaszokat, ahol tudod, valamint Connor válaszait hangosan ismételd a megadott szünetben (ld. 3. pont a feldolgozásban). A lényeg, hogy hozd ki a maximumot magadból, majd kezdd újra és végezd addig, amíg hiba nélkül be nem férsz a szünetekbe.
Ha érzed magadon, hogy egyre könnyebben megy a válaszadás, az jó. Ez esetben maximum 3-4 alkalommal menj végig a zárógyakorlaton, a fentebb leírt módon.
Ha azonban úgy érzed, nagyon nehezen birkózol meg a feladattal, ne erőltesd: a “Javaslatok a nyelvtanuláshoz” kézikönyvben keresd meg az ide vonatkozó részt, és kövesd az Alternatív feldolgozás-ban leírtakat!
Miért az ismétlés?
Ez egy tanuláspszichológiai kérdés: amennyiben a válaszod hibás volt, vagy nem fért be a szünetbe
(azaz félkész volt), az ismétlés során a helyes mondat kimondásával az agyunk törli a hibás mintát, és
a helyes mintával felülírja. Amennyiben válaszod helyes volt, az ismétléssel megerősítjük a jó mintát.
Írásos gyakorlat
A Nyelvi gyakorlatok elsődleges célja az, hogy a hallás utáni értésedet fejlessze és a nyelvi szerkezeteket sajátíttassa el.
Éppen ezért, az írás maga nem feltétlen része az egyes drilleknek, azaz nem találsz írásos feladatokat minden gyakorlat végén, helyette viszont szakaszonként, visszamenőleg végezheted el az írásos feladatokat. (Ez alól kivétel az előbbi pontban megfogalmazott Alternatív feldolgozási mód.)
Miért visszamenőleg?
Az elgondolás azon alapul, hogy beszélni nem írva tanulunk, hanem hallás után. Ugyanakkor, az írásbeliség a szóbeliségből fakad, vagyis nem tudunk addig írni, amíg nem tudunk magabiztosan angolul gondolkodni.
Más szavakkal: az írás idején nem morfondírozhatunk azon, hogy milyen szerkezetet használjunk – ennek már magától kell jönnie.
Amikor tehát az egyes szakaszok zárásaként elkezded megírni az írásos feladatokat, egyszerűnek fogod érezni őket, mivel eleget dolgoztál már rajtuk. Könnyűnek fogod érezni, az írásos gyakorlat mégsem hiábavaló.
Az egyes szakaszokat többé-kevésbé a hasonló nyelvi elemek mentén határoztuk meg, hogy elegendő gyakorlást biztosítson a tananyag szóban ahhoz, hogy a fent említett elvek ne sérüljenek: csak akkor tudunk magabiztosan írásban megfogalmazni valamit, ha azt szóban már fölényesen elsajátítottuk.
Miben segít az írásos gyakorlat?
Először is segít a helyesírásban. Ezzel egy időben biztosítja a mély, ismétléses gyakorlást: egy analitikusabb rálátást a már megismert/megtanult szavakra, szerkezetekre, hiszen az írás egy lassabb, mélyebb gondolkodást igénylő munkaforma.
Nagy valószínűséggel lesznek AHA-pillanataid, amikor leírva is látod azt, amit eddig csak szóban csináltál, de fontos megértened, hogy ezek a nagy pillanatok csakis ebben a sorrendben tudnak megtörténni: hallás után és szóban stabillá válni, majd később analitikusabban írásban ránézni a részletekre.
Hogyan dolgozz az írásbeli anyagokon?
Az írásbeli szakaszokat a tanteremben a leckék közötti szürke sávban jelöltük, narancs színű gombokkal. A gombra kattintva, látni fogod minden egyes leckének a képanyagát, hanganyagát és az első kérdések minta válaszait.
Az írásos gyakorlatok a hangos záró gyakorlatok írásos verziója. A te feladatod az, hogy leírd azokat a mondatokat, amelyeket már szóban is elmondtál, és magabiztosságig gyakoroltál. A válaszaidat a hanganyaggal tudod ellenőrizni, ami egy jó ismétlése a gyakorlatnak, de ezúttal szóban már nem kell válaszolnod.
Így dolgozz az anyagon:
- Nyisd meg az Írásos gyakorlat oldalt és olvasd el az instrukciókat.
- Kattintással nyisd le a lecke kapcsolóját.
- Nézd meg az első példákat.
- Papírlapra vagy egy dokumentumba írd meg a válaszokat a példákhoz hasonló módon. Ha bizonytalankodsz a válaszadásban, a hanganyag segítséget jelent, de ha több helyen is bizonytalan vagy, a gyakorlatot csináld végig újra szóban!
- Az írásos gyakorlat végeztével ellenőrizd magad hanganyag segítségével.
TIPP! Ha nem akarsz egy egész napot írással tölteni, hanem haladnál tovább a hangos leckékkel, az írásos feladatokat befűzheted a hangos tanulás mellé. Tehát, miközben a 2. szakaszon haladsz, az első szakasz egy-egy írásos feladatát a tanulói napod végén elvégezheted.
Ezek tehát az alapvető módszertani pontok. Olvasd át a “Javaslatok a nyelvtanuláshoz” c. anyagot is, amiben többek között az intenzitásról, az időbeosztásról és egyéb olyan kérdésekről olvashatsz, amik segítségedre lehetnek speciális helyzetekben.
Milyen intenzitással tanuld a drilleket?
Amikor angol tanulásra kerül a sor, az alábbi kétféle tanulókból kerül ki a nyelvtanulók jó része:
- az egyik csoportba azok tartoznak, akik számára fontos az angol, de kevés idejük van rá;
- a másik csoportba azok tartoznak, akik számára fontos az angol és a gyors előrehaladásért erejükön felül vállalnák a tanulást.
Hadd adjak instrukciókat arra vonatkozólag, hogy hogyan érdemes tanulnod, akármelyik csoportba is tartozol.
Mi van, ha van időd és a sebesség az elsődleges?
A nyelvi gyakorlatokat ebben az esetben napi 1 gyakorlattal ajánljuk, hetente max 6 napon át. Nem győzzük hangsúlyozni a pihenés fontosságát a nyelvtanulás során. Röviden annyit, hogy egy új készség kialakulásakor agyunkban új idegpályák épülnek. Azonban az idegpályák megerősítéséhez a kiszolgáló sejteknek időre van szükségük: ezek a sejtek a fizikai térben és időben dolgoznak.
Ez azt jelenti, hogy az idegpályák megerősítése az éjszakai alvás során folytatódik. Ha erre nem hagyunk időt, hanem “toljuk” az újabb és újabb tananyagot, agyunk nem tud lépést tartani biológiai szempontból. Erről itt találsz részletesebb írást: http://beszeljangolul.com/angol-tanulas-tehetseg-2/
Ez természetesen nem azt jelenti, hogy naponta nem tudsz 30 percnél többet angolozni, hanem azt, hogy a mély tanulás során (amit a gyakorlatok is biztosítanak) egyszerre egy gyakorlatot vigyél végig. Így mindvégig fit maradsz és stabilan építed egymásra a tudásod, ami végül stabil készséget eredményez.
Mi van akkor, ha nincs sok időd?
A gyakorlatok egyenként kb. 30-40 perc alatt egyszer legalább végigtanulhatók. Ez azt jelenti, hogy kb. 30-40 perc alatt az összes prezentációs videót, a képre mutatós feladatokat és a záró gyakorlatot végig tudod nézni. Amikor eddig eljutottál, az értésed megvan ahhoz, hogy a tananyagot mélyre gyakorold.
Ha nincs sok időd, javaslom, hogy heti 2 gyakorlat lezárását tűzd ki magadnak célul. Ez kb. 2×30-4O perc tanulást jelent.
Mit tehetsz a két tanulás között?
Ha egy adott gyakorlat videóit végignézted, a következő gyakorlat tanulása előtti napokban javaslom az előző lecke záró gyakorlatát ismételten elvégezni (ez max. 5-10 percet jelent). Ezzel stabilabbá válsz, illetve az angol naponta részévé válik életednek – ez pedig a készségek gyorsabb kialakulásában segít.
Konkrétan:
Hétfő – új gyakorlat, videókat végignézni (a záró gyakorlatot nem)
Kedd – a gyakorlat záró videóit gyakorolni
Szerda – a gyakorlat záró videóit újból gyakorolni
Csütörtök – új gyakorlat, videókat végignézni (a záró gyakorlatot nem)
Péntek – a gyakorlat záró videóit gyakorolni
Szombat – a gyakorlat záró videóit gyakorolni
Vasárnap – pihenés
Hogyan dolgozz jól a prezentációkkal?
A prezentációk. Minden tananyagunk/tanfolyamunk motorja. Ezek adják az értést, ezek építik fel azokat a készségeket, amelyekkel az angol gondolkodás kialakul, és valódi beszédkészséget fogsz tudni szerezni.
A prezentációkkal azonban van egy probléma: annyira egyszerű a feladat, hogy sok tanuló el sem hiszi, és olyan tevékenységeket kezd végezni, ami garantáltan elveszi a kedvét a tanulástól.
Íme, néhány alapelv:
- a prezentációk célja, hogy a kulcs tananyagot kontextusba ágyazva bemutassa neked: ez azt jelenti, hogy beszélek hozzád. A célom az, hogy a kulcsanyagot átadjam neked – hogy megtanítsam azt, amit a bevezetőben olvashatsz.
- a prezentációk célja, hogy trenírozza a füledet: a kulcs tananyagot nem akarom listaként a kezedbe nyomni, ezért inkább “mesélek” róla. Ezzel a füledet hangolom az angolra – hallod a szavakat, nyelvi szerkezeteket. Ezen keresztül – tudat alatt – olyan dolgokat tanítok meg neked, amit észre sem veszel, de a későbbi tananyagokban lesz egy érzésed: “ezt már tanultam valahol, ez nem ismeretlen számomra!”.
- a prezentáció nem arra van, hogy mondatonként elemezd. Nem! A prezentációt elejétől a végéig meg kell nézned, maximális figyelemmel. Az értés nem az első mondatoknál alakul ki, hanem a prezentáció során valahol. Először egy sejtésed lesz, majd egyre biztosabb leszel abban, ami történik, míg végül alig várod, hogy te magad is kipróbálhasd a dolgot.
- a prezentáció nem a kiejtésedet hivatott javítani. Nem kell ismételni az ott elhangzottakat! Ezzel csak a figyelmedet osztod meg és veszélybe sodrod tanulásod hatékonyságát: az időt ölöd bele, de a végén nem érzed az eredményt.
Tehát: csak nézd a videókat és hagyd, hogy az értés kialakuljon! A gyakorlaton belüli tematikus ismétlődés garantálja, hogy ez megtörténik.
Mit tehetsz, ha nem értesz valamit?
Igen, tudom, hogy frusztráló, ha van egy szó/kifejezés, amit nem értesz, hiába is fülelsz. Mostanra azonban megismerhetted az alapelvet: a prezentációs videókat tartalmilag akarjuk megérteni, és nem akarjuk szavakra bontani.
De mi van akkor, ha van egy kép, de nem jön át igazán?
Amikor 2008-ban felfogadtam egy illusztrátort, azt kértem tőle, hogy a lehető legjobban jelenítse meg az adott gondolatot. Így született meg kb. 750db kép. A képeket egyenként átnéztem, amit kellett, azt javíttattam, de még így is lehet egy-egy kép, ami némely tanulónak bizonytalan lehet. De csak óvatosan azzal a szótárral – nincs rá semmi szükség!
A képek ugyanis nem a magolandó szólista!
Először is, mi nem magolunk. És még csak nem is memorizálunk. Mivel nem magolunk, így listákból sem tanulunk. Egy szó fontossága ott mutatkozik meg, hogy lépten-nyomon találkozunk vele.
Ez azt jelenti, hogy egy nem értett szó nem teszi tönkre a gyakorlatot. A képek és szavak okot adnak nekünk arra, hogy a nyelvet egészében tanuljuk: kérdések és válaszok mentén, így a szó maga másodlagos. Az elsődleges cél az, amit a bevezetőkben olvasol.
Ha nem érted az egyik képet a 15db-os szettből, nincs tragédia! A másik 14 kép elegendő gyakorlást biztosít számodra! Ha a szó fontos, más gyakorlatban újra találkozol vele, és majd ott megtanulod.
Persze vannak, akik ezt nehezen engedik el – mit tegyél, ha ilyen vagy?
A kezdő tananyagok zömmel olyan dolgokat érint, amiket képekkel könnyen meg lehet mutatni, tehát elvont dolgokat nem igazán tartalmaz. A szótár helyett tehát irány a Google képkeresés!
Írd be a szót, amiben bizonytalankodsz, és kattints a “Képek” fülre. Ennyi. A fotók megadják az AHA-momentumot 🙂 Ha az sem, akkor marad a továbblépés és a türelem.
Az írásos anyag ad támpontot a kulcsszavakra, ha abszolút szükségét érzed …
A kezdő (Denisz) tananyagunk videói viszonylag kevés feliratot tartalmaznak. Ennek oka az, hogy a tanulót “fülre szoktassuk”, vagy másképp fogalmazva: “ne a szemével akarjon hallani”. Ezt szokni kell, bízni a hallásodban és persze a mi módszertani tapasztalatunkban is.
Ha azonban elviselhetetlen számodra a frusztráció, van megoldás …
Az adott leckéhez kapcsolódó írásos gyakorlatban (narancssárga gombok) megtalálod a képanyagot, valamint a képek sarkában a kapcsolódó kulcsszót. Ezekre rá tudsz pillantani, konstatálhatod a leírt formát, majd folytathatod a tanulást a Tanulói kézikönyvben leírt módon.
Connor – Így gyorsulj fel az anyanyelvi beszélőhöz!
Többen is megkerestek azzal a “problémával”, hogy egy adott ponton – amikor hosszabb válaszokat kell adni – nem tudják tartani a sebességet a hangfelvétellel. Hadd bontsam ketté ezt a problémát, hogy tudd, mit kel tenned, amikor ezzel a problémával találkozol.
Ha nem tudod, mi a kérdés és mit kellene válaszolnod
Ez akkor fordul elő, amikor a tananyag “nem ment át”, azaz a videókat értetlenül nézted végig: vagy a fáradtság miatt, vagy a tananyag nem volt számodra érthető. A fáradtság ellenszere a pihenés: hagyd az angolt, pihenj egy jót és másnap fuss neki újra!
Ha viszont a tananyag volt érthetetlen, a következőt kell tenned: először is bizonyosodj meg arról, hogy a videók előtti pár mondatos bevezetőt elolvastad. A rövid bevezető célja az, hogy irányt adjon a tanulásodnak. (Ez egy kompromisszum volt, amit meg kellett hoznom ahhoz, hogy biztosítsam a jó irányt, élő tanfolyamokon ilyet nem csinálunk.)
A lényeg, hogy a bevezetővel a tanulás és a videók értése jó mederben van és könnyűvé válik. Ha mégsem, akkor keresd meg azt a gyakorlatot, ahol először nem értetted, hogy mit is csinálsz – és onnan kell újra indítanod.
Pl. a múlt idő témája 6 leckén keresztül van tágítva. Elképzelhető, hogy a probléma gyökere nem az aktuális leckében van, hanem egy korábbi anyagnál. Lapozz visszafelé és nézz bele egy-egy videóba. Így meg tudod találni azt a pontot, ahol elúsztál.
Ha érted a kérdést, de a nyelved (szád) nem reagál gyorsan
Ez egy nagyon érdekes probléma. Connor, mint anyanyelvi beszélő, azt az instrukciót kapta tőlünk, hogy tisztán beszéljen, de a sebességet ne nagyon vegye vissza. Ennek a célja az, hogy már az elejétől reális sebességgel szokd az angolt.
A videók szerkesztésénél a szünetekben – amikor neked kell válaszolnod, illetve a választ elismételned – 1-2 másodpercet adtunk hozzá az eredeti mondatok hosszához. Tehát eléggé szorosra lett szerkesztve a szünet, éppen azért, hogy referenciaként szolgáljon: ha beleférsz, a sebesség rendben van.
Amit a gondolat és a beszéd sebességéről tudnod kell
Azok, akik a fenti problémát említették, elmondták, hogy gondolatban megvolt ugyan a válasz, épp csak a beszédszervek nem voltak képesek megformálni a szavakat sebességgel.
Ne aggódj! A gondolatok megfogalmazódása sokszorosa (akár 100x-osa) a beszéd sebességének. Ha tehát a válasz benned van, akkor jó úton vagy még akkor is, ha a szóbeli sebesség még nincs ott.
Az alább található az eljárást olyan tanulókkal dolgoztuk ki, akikkel napi kapcsolatban voltunk. Az eljárás célja, hogy továbbmozdítsunk, ha leragadnál a zárógyakorlaton.
Fontos alapfeltétel, hogy a tanuló érti a kérdést és érti a válaszokat is, csak még nem kész arra, hogy a válaszát sebességgel meg tudja formálni. Ezzel nincs baj, a beszédkészség alapját az értés képezi, szóval nincs pánik, ezt kell tenned:
Ezt teheted, hogy túljuss a kezdeti nehézségen (alternatív feldolgozás):
- Hallgasd meg a példákat.
- Az első éles kérdésre próbálj választ adni. Ha érzed, hogy nagyon nem jön a válasz, akkor várd meg a választ.
- Ismételd el a választ. Ha szükséges, állítsd meg a videót. Menj végig így a gyakorlaton: csak ismételd a válaszokat, és ha kell, állítsd meg a videót.
- Amikor végigértél, keresd meg a lecke írásos gyakorlatát (narancssárga gomb a leckelistánál). Szóban fogsz dolgozni, de itt látni fogod a kérdéseket írott formában. Indítsd el a hangfájl lájátszását, szemeddel pedig kövesd a kérdést, de ezúttal a kérdés után is állítsd meg a felvételt és add meg a választ a saját tempódban. A választ miden esetben ismételd el: megállíthatod a videót, de törekedj a sebesség gyorsulására.
- Ha végigmentél a 3-4. pontok alapján összességében max. 3-4 alkalommal a záró gyakorlaton, végezd el az írásbeli gyakorlatot: írd le a válaszokat a kérdésekre! Ez egy fontos záró lépés és igaz minden olyan gyakorlatra, amelyiknél ezt az alternatív eljárást kellett bevetned.
Ne ragadj le a gyakorlatnál!
Igaz, hogy a gyakorlatok elvégzésének definíciója az, hogy sebességgel tudsz válaszolni, a gyakorlatok első szakaszában a fentiek alapján lehetsz rugalmas. A legfontosabb dolog az értés.
Ha tehát elvégezted a gyakorlatot értve, a feljebb leírt módon, lépj tovább a következő gyakorlatra és meglátod: a sebesség meg fog jönni – csak az agynak kell egy kis idő, amíg a szükséges idegpályák meg nem erősödnek.
Milyen más anyagokkal dolgozhatsz még?
Amikor egyéb anyagokat keresel, az alábbi módszertant kell alkalmaznod: minden mehet, ami angol nyelvű és semmi, ami magyarul próbál angolra tanítani.
Azonban fontos leszögeznem: tananyagaink teljes értékű tananyagaink, melyek egymásra épülnek és végül teljesítik a kimeneti “követelményeket”. Ebben feltétlen bíznod kell, hogy megkíméld magad az esetleges rossz választásoktól.
Fogd fel az egyéb angolos tartalmakat úgy, mint angolos hobby, és a tananyagainkat úgy, mint a fő tananyagot a tanulásban. Ez a tananyag legyen a prioritás, e köré szervezd angolozásod. A magyart mindenképp száműzd (ha élőben tanulsz valakivel, ott is)!
A folytatás és a te sikered – oszd meg velünk!
Ha követed tanácsainkat, nagyon gyorsan tudsz előrelépni az angol tanulásban. A célunk az, hogy a tanulás sikeres és örömteli maradjon.
A tanulói siker pedig olyan dolog, amiről egy tanár szívesen olvas
Ez a megerősítése annak, hogy jól csinálta, amit csinált. Ezt egy élő csoportnál könnyen le tudjuk követni, veled azonban élőben nem biztos, hogy találkozunk.
Tananyagaink elsődlegesen felnőttek és tinédzserek számára íródtak, de ez nem jelenti azt, hogy kisebbekkel ne lehetne sikerre vinni a tanulást.
A módszertani tapasztalat és a nyelvtudomány szerint is egy gyerek valahol 12 éves kora körül kezd úgy gondolkodni és tanulni, mint egy felnőtt, tehát az alábbi módszertani ajánlás a 8-12 éves korosztályra alkalmazható. 8 éves kor alá is vihető, de ott a megfelelő olvasási készség hiánya további változtatást igényel.
A legfontosabb elv …
Gyerekek esetében az önálló tanulás kizárt. A nyelvtanulás akkor lehet sikeres, ha a gyermek a nyelvtanulást egy gyerek-szülő közös élménynek éli meg.
Ha a gyerkőc azt látja, hogy a szülő örömmel tanul egy nyelvet, az számára is örömszerző tevékenység lesz: nem akar kimaradni abból, amit apa/anya átél, sőt részese akar lenni a közös örömnek. Ez minden tevékenységre igaz egyébként.
A tanulás folyamatát érdemes hozzájuk szabni az alábbiak szerint …
A leckéket bátran lehet kisebb darabokra szedni, pl. így:
– első nap megnézni az első prezentációt és eljutni az első képre mutatós gyakorlatig. Miután a videóval elvégeztétek a gyakorlatot, érdemes kicsit folytatni: a szülő pár képpel még játssza tovább a gyakorlatot, a gyermek mutasson a megfelelő képre.
– a következő tanulói napon el lehet menni a 2. képre mutatós gyakorlatig, plusz a záró gyakorlatot is hozzá lehet venni, ha bírja a gyerkőc. ha nem, akkor ez a 3. napra tehető. A záró gyakorlatok esetében az elvárt hangos válaszokat az információra elég leszűkíteni: What is this? “Chair.” What colour is the book? “Brown”. Is the car green or red? “Red”. A gyermektől tehát informatív válaszokat várunk, és a teljes választ csak meghallgatja.
A záró gyakorlatot ez után a szülő “sztenderd módon”, teljes mondatokban, a gyermek füle hallatára végigcsinálja, ezzel tanulói mintát adva neki. Hamarosan a gyermekben is igény támad a teljes mondatokra, amolyan “versengés” alakul ki bennük, hogy legalább olyan jól csinálják, mint anya/apa.
A fenti eljárással naponta kb. 15-25 percet foglalkozik a gyermek angollal, illetve a közös tanulás élménye is segíti az elsajátítást. Írásos feladatokkal kb. 10/11 éves korig egyáltalán nem foglalkoznék.