Triple Story Sprint – Story 49-51
Triple Story Sprint!
azaz:
Meséld el az egyik történetet 3 különböző embernek!
A feladat:
1. A legutóbb feldogozott és megismert 3db történetből válaszd ki a kedvencedet! Ezt a történetet fogod elmesélni a saját szavaiddal.
2. Keress (Találj) 3 embert, aki hajlandó meghallgatni a történetet!
3. Így készítsd fel a hallgatódat a történetedre:
- Ültesd le és kérd meg arra, hogy hallgassa meg a kiválasztott történetet.
- Közöld vele, hogy ez egy házi feladat, melyben a gyakorlat célja, hogy szokjad az élő megszólalást.
- Egyetlen dolgot vársz tőle: hallgassa végig a sztorit, majd a végén köszönje meg. (Semmiképpen ne kérj “értékelést” vagy javítást, és ne is fogadj el.)
- Tudnia kell, hogy a történet leirata a kezedben lesz, hogy szükség esetén belenézhess.
Egy lehetséges verzió arra, hogy hogyan kérheted meg ismerősöd/barátod:
“Szia! Angolt tanulok és van egy házi feladatom, mely szerint el kell mesélnem az egyik, tananyagban feldogozott jópofa sztorit 3 embernek. A gyakorlat kiírás szerint, egyetlen dolgot kérek csak: hallgasd meg a történetet. Ez kb. 2 percet vesz igénybe. Sokat segítenél a fentiekkel abban, hogy a beszédfélénkségemet legyőzzem és egyre magabiztosabb legyek a megszólalásban.”
4. Nyisd meg a kiválasztott a történetet: legyen előtted, hogy bármikor belepillanthass. A történeteket megtalálod ezen az oldalon, lejjebb.
5. Kezedben a megnyitott történettel, meséld azt el önállóan, de nézz bele a szövegbe, ha szükségét érzed!
6. Zárd ezzel: “Thank you.”
7. A 4-es ponttól ismételd további 2 emberrel.
Hogyan csináld jól?
- élő embernek meséld a történetet
- a szöveget tartsd magad előtt, hogy ha kell, belenézhess. (Még, ha szinte végig olvasnod is kell a történetet, mert annyira leblokkolsz, az is “átmentet” kap. Ebben az esetben engedd el a kényszert és élvezd a hangos olvasást!)
- tisztán kommunikáld a társad felé, hogy mindössze azt várod tőle, hogy érdeklődve meghallgassa a történetet: nem vársz javítást, jobbítást, tanácsot, csak egy mosolygós “thank you”-t a végén.
- a történet mesélése során maradj kontaktban a hallagatóval: neki mesélsz, ezért nézz rá (ill. nézz fel a képernyőből, ha sok időt kell benne töltened). Legyen szemed előtt az a tény, hogy társad jelenléte fog átsegíteni az élő kommunikáció kezdeti lámpalázán.
Hogyan rúgsz öngólt magadnak?
- nem élőben mesélsz (hanem távoli embernek, hang- vagy videókapcsolaton keresztül)
- nincs előtted a történet. Ebben az esetben magadra maradsz, ha elbizonytalanodnál egy ponton, pl. ha kellene egy kulcsszó, hirtelen elveszíted a fonalat, zavarodban kiüresedik a fejed stb.
- nem tisztázod a társaddal, mit vársz tőle: mindössze annyit, hogy érdeklődve hallgasson és végül annyit mondjon: “thank you.”
- elfogadod a társadtól a javítást, a kritikát, a tippeket, vagy még rosszabb, ha te magad kéred a társ véleményét az előadásodról.
“Mennyi idő áll rendelkezésemre?”
A gyakorlat neve: Triple Story Sprint, azaz hármas sztori sprint. Egy történetet 3 embernek kell elmondanod, a lehető legrövidebb idő alatt. Az időszak legyen 1-7 nap. Tehát maximum egy héten belül zárd le ezt a gyakorlatot, de az ennél rövidebb idő jobb.
“Mire számíthatok, ha elvégzem ezeket a gyakorlatokat a megadott helyeken?”
A gyakorlatot élő óráinkon 2003 óta végeztettük tanulóinkkal: egy történet vagy szöveg feldolgozása után 3 tanulónak elmondták, amit olvastak. A tapasztalatunk tehát megalapozott, a gyakorlat jótékony hatása megkérdőjelezhetetlen. Erre számíthatsz …
A legelső történeted első elmesélése küzdelmes lesz. A második mesélés is hasonló, de a harmadik elmondásnál már érezheted, ahogy a könnyedség kezd megjelenni a beszédedben.
A második történeted első elmesélése könnyebben indul, a második és harmadik elmesélés során a könnyedség erősödik. Kezdesz hozzászokni a gyakorlat rutinjához és az élő megszólalás körülményeihez.
A harmadik, esetleg a negyedik történettől kezdődően már rutinnal mész neki a gyakorlatnak. Ez az a pont, amikor a megszólalási félelem már kezd a múlt emlékévé válni.
Folytasd a gyakorlat végzését a tanulói program során és tapasztalni fogod, hogy a nyelv leginkább az élő kommunikációban érzi jól magát. És persze te is, mivel Te meséled a történetet.
“Lehet több történetet mesélni?”
Lehet. De mindig 3 embernek, és kézben a kinyomtatott történettel. A fenti alapelvek mindaddig élnek, amíg Triple Story Sprint gyakorlatot végzel.
“Folytathatom a tanulást a leckéken, míg tart Triple Story Sprint gyakorlat?”
Igen, a tanulásod ne torpanjon meg csak azért, mert van egy élő gyakorlatod. Folytasd a tanulást a videós leckéinken.
“Ki az ideális hallgatóm?”
Valaki, aki valamennyire érti az angolt. Olyan személy legyen, aki megérti a rá kirótt szabályokat és tiszteletben is tartja azokat. Legyen olyan ember, akiben megbízol, aki előtt mersz hibázni, aki empatikusan tud rád figyelni. Ez lehet családtag, barát, munkatárs stb.
NEM elvárás, hogy minden történetet másik 3 személynek mondd el.
Rendben. Készen állsz? It’s Triple Story Sprint time! A történeteket itt, lejjebb találod …
Triple Story Sprint – a történetek (ezekből válassz ki egyet)
The Fancy Dress Party
Auntie Ruth was turning 50, and so she decided to have a big party to celebrate. She invited all of her friends and family.
Gemma, her niece, was so excited to hear that it was a fancy-dress theme. She thought long and hard about what she could go to the party dressed up as.
As it was close to Easter, she decided to go as the Easter bunny. She hired a huge, pink, furry bunny costume and used face paints to give herself a big pink nose, buck teeth and long whiskers. She was running an hour late because she had to finish some homework before going to the party.
When she arrived, everyone was already there. The room was elegantly decorated with gold and black balloons and streamers. There was a long buffet table full of the finest foods and a string quartet, which serenaded the evening. It was the most beautiful music that Gemma had ever heard; only she couldn’t appreciate it at the moment because the guests looked nothing like she had imagined.
She thought she would be stepping into a room full of film and cartoon characters, but she didn’t. Everyone was dressed appropriately for the graceful surroundings. The women were all in long ballgowns with matching purses and stilettos. The men all had black suits on with ties that matched the colour of their partner’s dresses.
Gemma was horrified.
She walked further into the room in her giant bunny costume, causing conversations to dissolve and the music to abruptly stop. There were a few giggles from the young children, and Auntie Ruth’s eyes widened. Gemma immediately crossed over to Ruth.
“I thought you said it was fancy dress!” Gemma questioned desperately.
“Oh, honey no, I told you to wear a fancy dress, you know, to dress fancily!” Ruth replied awkwardly.
“This is humiliating! I’m dressed as a huge, ugly bright pink bunny…at a black-tie event! Everyone is staring at me!”
“I’m so sorry dear, but everyone else understood the dress code!”
Gemma, in utter despair, turned around and walked out of the room, whimpering as she was leaving.
A Nightmare Solution
“Aaargh!” Jamie shrieked holding his knees, rocking himself upon his bed.
“What’s the matter?” Jamie’s wife asked him as she tried to console him.
“There’s someone under the bed again! I know he’s there, but when I look under the bed, he moves to the top of the bed next to me!” Jamie frantically exclaimed.
“But there’s no one here, Jamie! It’s just your nightmares again!” Jessica calmly said.
“Yes, but that’s because when I look next to me, he jumps back under the bed, and it just keeps happening! I can’t catch him!” Jamie was extremely frustrated.
This was a recurring problem for Jamie and one that he had had for many years. When morning came, Jessica convinced him to find a psychiatrist who might be able to help him. Jamie searched the Internet and found a phone number for a local psychiatrist who specialised in sleep disorders.
“Good morning, I was wondering how much money your sleep therapy sessions are.”
“Hello. We offer different session lengths, but our one-hour sessions are £200. On average, our clients have them weekly for a year or two,” the receptionist informed Jamie.
“£200! I’m sorry, but I cannot afford that at all.”
With that, Jamie hung up the phone discouragingly.
Later that evening, Jamie walked down to his local pub and sat up to the bar with his head in his hands. The barman asked what Jamie was sad about. Jamie explained.
“People under your bed, you say? Hmm. Well, have you thought about taking the legs of your bed off? Then there’ll be no underneath to your bed!”
Jamie’s eyes brightened.
“I’ve not tried that, but I will, tonight!” Jamie finished his beer and rushed home hopefully.
From that night on, Jamie never had a bad dream or fearful thoughts about people underneath his bed ever again, and all it cost him was one beer.
A Painter’s Vision
Gerald is a renowned painter with a unique portfolio. His paintings often sell for thousands of pounds, and his exhibitions are displayed globally. The idea for his collection of paintings stemmed from feeling uncomfortable whenever he went to art galleries.
A shiver shot down Gerald’s spine as he crossed the hall of The Tate Gallery.
“These paintings all just seem unfinished,” he thought to himself as his eyes skipped from portrait to portrait. “What is the problem though? The colours are blending well, the proportions are right, the shadows on the skin are correct … Aha,” he realised to himself, “they are all naked and in need of clothes!”
Gerald went home that day trying to imagine what the artwork may have looked like if the subjects were clothed, but he just couldn’t imagine it. This frustrated Gerald because he was something of a perfectionist, so he retrieved his easel, brush and oils, and he painted copies of Botticelli’s famous nudes, but this time with modern-day clothing. The replicas were beautiful and accurate with a hint of comedy about them since it was understood that the clothing was a “correction”.
From this, his collection expanded to other artists with, in his opinion, unfinished works. Van Gogh’s Starry Night was straightened out, Picasso’s abstract faces were realigned, Salvador Dali’s Melting Clocks were restored to solid circles, and he painted the famous statue of Venus de Milo but with her arms reattached. It was a collection which sparked conversation and as word spread, it wasn’t long before Gerald’s work had caught the eye of famous art critics. They loved it.
Gerald’s paintings grew high in demand, so he painted and painted, and that is the story of how a small-time artist grew a unique collection earning him millions of pounds.
